کنتور آب هوشمند چیست ؟

کنتور هوشمند آب و برق ترکیبی است از یک کنتور دیجیتال برق، یک کنتور حجمی آب و مجموعه مدیریت مصرف. این کنتور با اندازه‌گیری پارامترهای برق مصرفی، مخصوصاً توان اکتیو و راکتیو و با توجه به نوع الکتروپمپ، دبی لحظه‌ای و حجم آب مصرفی را محاسبه و ثبت می‌کند.

این کنتور، نخستین بار، بر اساس روشی که چند محقق ایرانی برای اندازه‌گیری آب پمپاژ شده توسط الکتروپمپ‌ها اختراع کرده‌اند،توسط یکی از شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران،طراحی و ساخته شده‌است.

 

تاریخچه کنتر هوشمند آب

اولین ویرایش تحقیقاتی کنتور هوشمند در سال ۱۳۸۱ طراحی و به عنوان پایلوت در چند استان کشور نصب شد. تولید صنعتی و نصب کنتور هوشمند آب و برق، از سال ۱۳۸۵ و به عنوان یکی از ۱۰ طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی، موضوع ماده ۱۷ قانون برنامه چهارم توسعه، آغاز شد. از سال ۱۳۸۹ و به دنبال تصویب قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه، نصب کنتور هوشمند آب و برق بر روی همه چاه‌های کشاورزی، به هزینه مالکان چاه‌ها اجرا می‌شود.مطابق قانون، باید همه چاه‌های کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه به کنتور مجهز شده باشند.پروژه نصب کنتور هوشمند آب و برق در استان خراسان شمالی، در سال ۲۰۱۴، جایزه پروژه ابتکاری اتحادیه جهانی آب (IWA) را در منطقه اروپا و آسیای غربی کسب نموده‌است.

 

فواید نصب کنتر هوشمند آب

با نصب کنتور هوشمند آب و برق، صرفه جویی قابل توجهی دربرداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی و مصرف برق در پیک شبکه، مخصوصاً در مناطقی که پروژه کامل انجام شده‌است، به وجود آمده‌است. کاهش افت سفره‌های آب زیرزمینی در دشت اسفراین،صرفه جویی دربرداشت آب از سفره‌های زیرزمینی چهارمحال و بختیاری، کاهش ساعات کارکرد الکتروپمپهای خراسان رضوی و کاهش پیک شبکه در توزیع برق شهرستان شیراز،نمونه‌های مستند شده این صرفه جویی هستند.

  1. توانایی اجرای سهمیه بندی آب طی 20 دوره زمانی
  2. عدم توانایی دستکاری در میزان آب مصرفی
  3. این کنتورها مجهز به سنسورهای ضربه، دما، باز شدن درب کنتور و تشخیص میدان مغناطیسی هستند.
  4. کنتور آب هوشمند مجهز به خروجی رله بوده که می تواند در صورت بروز خطر، دستور قطع آب، موتور دیزلی و یا قطع پمپ آب کشاورزی را صادر نمایند
  5. این کنتورها می توانند هر نوع تغییر در عملکرد برنامه ای خود و یا دستکاری را به صورت آنلاین به مرکز کنترل خود ارسال کنند.
  6.  

کنتور هوشمند دارای مکانیزم اندازه گیری الکترو مغناطیسی بوده و به منظور نظارت بر برداشت آب از منابع آب و متناسب با شرایط محیطی آنها طراحی شده است. این کنتور علاوه بر اندازه گیری دقیق میزان جریان آبهای سطحی و زیر زمینی قادر است تمامی رخدادها و اطلاعات مربوط به روند برداشت آب از در طی دوره های زمانی مشخص شده، ثبت و ذخیره نماید. این کنتور قادر است از طریق ارتباط با کنتور هوشمند برق و یا بصورت مستقل از آن و با ارتباط مستقیم با شبکه مخابراتی تلفن همراه و با استفاده از بستر دیتا، اطلاعات خود را برای نرم افزار قرائت از راه دور کنتورها مخابره نماید و از همین طریق تنظیمات لازم را از نرم افزار دریافت نماید.

 

Teh-admin
ارسال دیدگاه